Słowenia – przystanek Koper

Udając się docelowo na Bałkany, nasza trasa przebiegała m.in. przez Słowenię i jej nadmorskie tereny. Wcześnie rano wyjechaliśmy z Triestu i skierowaliśmy się w kierunku granicy włosko-słoweńskiej. Naszym celem był Koper, który zamierzaliśmy odwiedzić. Trasa nie była zbyt długa, gdyż oba miasta dzieli zaledwie 20 kilometrów. Koper jest miastem portowym na północno-zachodnim wybrzeżu półwyspu Istria. Obecna nazwa pochodzi z czasów rzymskich, gdzie Capris lub Caprea po łacińsku znaczy Kozia Wyspa”. Z racji bliskości Włoch Koper zamieszkuje około 2,23% Włochów, których język jest także na równi ze słoweńskim językiem urzędowym.

Miasto było częścią Cesarstwa Bizantyjskiego, następnie panowali tutaj Longobardowie i potem Frankowie. W XIX wieku Koper i Triest wchodziły w skład austriackiego państwa Küstenland (Przymorze). W międzywojniu Koper należał do Włoch. Po II wojnie światowej Znajdował się w kontrolowanej przez armię jugosłowiańską Strefie B: Wolnego Terytorium Triestu. Dopiero w 1954 miasto weszło w skład Jugosławii, a większość Włochów wyemigrowała.

koper1
Morze Adriatyckie

Koper Słowenia

W trakcie naszego krótkiego pobytu było bardzo upalnie. Zatrzymaliśmy się na parkingu nad samym Adriatykiem. Na miejscowych ławkach można przysiąść i zadumać się nad pięknem morza oraz nakarmić miejscowe ptactwo. Niedaleko parkingu znajduje się miejscowy basen, który zorganizowany został w samym morzu. Okolica jest pełna kawiarenek, budek z lodami, słodyczami, restauracjami i miejscami z pamiątkami. Wszędzie rosną pokaźne palmy, co także dodaje uroku temu miejscu. Istria słynie przede wszystkim z wina, więc bez problemu można takie kupić. Poza tym miejscowi sprzedawcy oferują oczywiście owoce morza, a także pizze.

koper22
Główny plac

Spacer przez miasto

My udaliśmy się krętymi uliczkami na spacer po miasteczku. Większość kamienic jest zamieszkana, jednak w niektórych działają małe knajpki. Spacerując, trafiliśmy na plac, gdzie mieści się XV-wieczny wenecki zamek gotycki, Katedra Wniebowzięcia NMP w Koprze (słń. Stolnica Marije Vnebovzete), a także Muzeum Regionalne Koper (słń. Pokrajinski Muzej Koper). WE mieście jesteśmy tylko na mały przystanek, więc nie zwiedzamy obiektów. Udajemy się w kierunku portu (jedyny port handlowy Słowenii otwarty w 1957 roku) i inną trasą dochodzimy do miejsca początkowego. Obok wspomnianego basenu zamawiamy kawę i wodę. Następnie trzeba ruszać dalej, gdyż przed nami kolejne atrakcje Słowenii oraz Chorwacji.

Tomek

Podziel się swoją opinią lub może chcesz coś dodać do dyskusji?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.