Zwiedzamy Zakarpacie – Użhorod

Zakarpacie (inaczej Ruś Zakarpacka lub Podkarpacka) obecnie jest częścią Ukrainy (obwód zakarpacki). Znajduje się na południe od łuku Karpat. Poza ludnością ukraińską i rusińską zamieszkiwany jest także przez wiele mniejszości narodowych, ale przede wszystkim jest to bardzo ważny region dla mniejszości węgierskiej, która stanowi tutaj ponad 12% ogółu mieszkańców. Najważniejszymi ośrodkami regionu jest Użhorod, który jest jego stolicą, a także Mukaczewo, Swalawa, Chust, Rachów, Berhowe i Wynohradiw. Dzisiaj jednak opiszemy wrażenia z naszego krótkiego pobytu w stolicy Zakarpacia.

W kierunku Użhorodu

Udaliśmy się tam w sierpniowy poranek, temperatura w całych Karpatach przekraczała w słońcu 50 stopni, zatem nawiew samochodowy był jedynym ratunkiem w trakcie podróży. Wyjechaliśmy z jednego z pensjonatów w Wyszce (ukr. Вышка), gdzie ulokowaliśmy się na około tydzień, gdzie wcześniej zjedliśmy dość smaczne śniadanie. Oczywiście woda mineralna, bardzo dużo wody mineralnej to podstawa zaopatrzenia. Niestety w małych miejscowościach ukraińskich woda mineralna jest często niedobra (jej zmineralizowanie oraz właściwie brak wody niegazowanej) i w naszym przypadku posiłkowaliśmy się zakupami jeszcze ze Słowacji, a zgrzewkę wody używaliśmy jako środka czystości do szyb. W ukraińskich wiejskich sklepikach można kupić praktycznie wszystko, co potrzeba, by zaopatrzyć się na drogę (drożdżówki, bułki, dodatki).

Z początku plany były nieco inne, ponieważ chcieliśmy podjechać samochodem pod Połoninę Równą (ukr. Полонина Рівна), gdzie na szczycie znajdują się poradzieckie instalacje wojskowe, a to ze względu na wspomniany upał, gdyż nie dało się zbytnio forsować przez przebywanie godzinami na szlakach i bezdrożach. Wjechaliśmy dość wysoko, jednak gdy skończyły się płyty i zaczął się jakiś przysiółek, stwierdziliśmy, że jednak naszym samochodem nie należy jeszcze bardziej ryzykować (chociaż potem żałowałem, że jak już tyle podjechaliśmy, to można było jechać wyżej). Zawróciliśmy zatem i dopiero wtedy powstał plan zwiedzenia Użhorodu. Drogi na Zakarpaciu nie są najwyższej jakości, co można łagodnie ująć, jednak i tak o niebo lepsze od tych za przełęczą użocką w obwodzie lwowskim.

uzhorod3
spacerniak

Jesteśmy na miejscu!

Miasto Użhorod nie jest skomplikowane w nawigacji. Naszym celem było centrum i właśnie tam zaparkowaliśmy samochód, niedaleko wielkiej hali targowej. W tym miejscu mieści się miejscowy handel, jednak hala zupełnie nie jest klimatyzowana i wszechobecny żar z zewnątrz był obecny w środku, i to jeszcze bardziej negatywnie. O ile wczesnym ranem nabiał, wędliny i inne produkty z pewnością były świeże, to w południe nie nie nadawały się do spożycia. No ale hala pełna ludzi, handel kwitnie, więc tutaj inaczej się chyba na to patrzy. Po zaparkowaniu samochodu mieliśmy problem z hrywnami, tzn. chcieliśmy je dokupić. Jako że mieliśmy dolary, to bardziej opłacalną opcją nabycia hrywien jest wizyta w kantorze. W Użhorodzie jest wiele oddziałów różnych banków. W pierwszym lepszym wymieniłem walutę. Podczas wymiany trzeba pokazać paszport. Będąc już zaopatrzonym we wszystko, co niezbędne dla turysty kupiliśmy wodę i rozpoczęliśmy zwiedzać miasto.

Karta z kalendarza…

Użhorod to jedenasto-tysięczne miasto znajdujące się nad Użem z silnymi wpływami węgierskimi. Przez dzieje historii zamieszkiwały je ludy celtyckie, sarmackie, Awarowie, Dakowie, Burgundowie i następnie Słowianie (VIII wiek). Następnie wchodziło w skład Węgier, w dwudziestoleciu międzywojennym od 1919 do 1938 roku należało do Czechosłowacji, by powrócić w granice węgierskie do 1944 roku. W czasie przynależności miasta do ZSRR zaczęła się masowa emigracja i deportacja Węgrów, a na ich miejsce trafiali ludzie z terenów rosyjskojęzycznych. Obecnie największą mniejszą stanowią Rosjanie, po nich są Węgrzy, Słowacy, Romowie i inni. Liczba mieszkańców miasta z roku na rok spada.

uzhorod4
miejscowa katedra

Miasto posiada bardzo ładną zabudowę, kamieniczki tworzą ciekawe zaułki, wzdłuż ulic lokują się kawiarenki, a także restauracje. Najbardziej znanym zabytkiem jest tutejszy zamek, do którego postanowiliśmy się udać. Wcześniej zwiedziliśmy miejscową żółto-białą
katedrę, która znajduje się na ulicy Kapitulnej 9. Ta pochodząca z XVII wieku świątynia założona została dla rzymskich katolików. Środek stanowią dekoracje w stylu barokowym. Można tutaj także zobaczyć XVIII-wieczne malowidła, w tym także XIX-wieczne malowidła F. Wydry, który na Zakarpaciu był prekursorem malowideł późnego baroku i nauczył się tego w latach 40-tych XIX wieku. Katedra mieści się na ulicy, którą w ciągu paru minut można się dostać pod zamek oraz Zakarpackie Muzeum Architektury Ludowej i Tradycji, czyli skansen. Przed zabytkami można kupić pamiątki.

Zamek i skansen

Rozpoczęliśmy zwiedzanie od zamku, który jak się okazało, jest najstarszą tego typu budowlą na Zakarpaciu i jego początki sięgają XI-XII wieku. Na początku wita nas posąg Herkulesa z 1842 roku, który zwycięża jadowitą Lernejską hydrę. Kamienna budowla posiada ufortyfikowane mury z dziedzińcem oraz Pałac z wewnętrznym dziedzińce. W taj części umiejscowiona jest ekspozycja muzealna. W ścianach zamku znajdują się tajemne przejścia między pietrami. Z murów rozpościera się bardzo dobry widok na okolicę. Jak w wielu tego typu obiektach nie brakuje tutaj legend na temat Białej Damy dziewicy.

uzhorod12
zamek w Użhorodzie

Naprzeciwko zamku znajduje się wspomniany skansen. Zakupiliśmy tutaj albumy i udaliśmy się na jego zwiedzanie. W skansenie mieści się około 30 obiektów budownictwa ukraińskiego, rumuńskiego i węgierskiego. Najważniejszym zabytkiem niewątpliwie jest cerkiew św. Mikołaja Archanioła z Szełestowa z XVIII wieku. Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się w stronę centrum, gdzie mieliśmy zaparkowany samochód. Upał był niesamowity i nie zapominał o sobie. Nie starczyło nam już, można powiedzieć siły, by zwiedzić inne zabytki miasta: rotunda Horiańska pod wezwaniem św. Anny, synagoga i inne kościoły. Niemniej jednak zadowoleni z odwiedzenia Użhorodu udaliśmy się w stronę powrotną, robiąc jeszcze przystanek na obiad poza miastem.

uzhorod18
skansen

Reasumując, polecam wszystkim wizytę w Użhorodzie, szczególnie dla wszystkich tych, którzy lubią tzw. skanseny i zamki. Miasto można zwiedzić na spokojnie w kilka godzin. Można to zrobić przejazdem lub urozmaicając sobie taką wizytą wycieczki górskie w pobliskich karpackich pasmach.

Tomek

Użhorod, Закарпатська область, Ukraina

Podziel się swoją opinią lub może chcesz coś dodać do dyskusji?

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.