nfc scaled

Tłocznia soków NFC – czy podbiły polski rynek?

W naszych czasach moda na dane produkty bardzo szybko i często się zmienia. Podążamy trendami z krajów takich jak USA czy kraje z Europy Zachodniej. Dotyczy to  m.in. stylu ubierania się, diety czy dyscyplin sportowych. Ostatnio bardzo popularnym trendem jest zdrowy tryb życia, który promuje większość polskich i zagranicznych influencerów. Bardzo ważną częścią zdrowego trybu życia jest dieta, o którą należy odpowiednio zadbać. Coraz popularniejsze stają się zdrowe produkty takie jak: sałatki, owoce oraz soki owocowe. Dotyczy to przede wszystkim produktów powstałych nie z koncentratu, ale bezpośrednio tłoczonych.

Popularność soków NFC stale wzrasta

Oczywiście! Jest on bardzo wysoki, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Dane z lat 2010-2014 pokazują, że spożycie soków NFC w Europie wzrosło o aż 12,5%. W naszym kraju wzrost konsumpcji soków bezpośrednio tłoczonych był ponad 4 razy większy niż w Europie, wynosił on 58%. W tych samych latach możemy zaobserwować gwałtowny spadek największego konkurenta soków NFC, czyli soki wykonane z koncentratu, spadek ich spożycia nie tylko w Polsce, ale również w Europie wynosił 20%.

Wracając do soków NFC, w roku 2010 wyprodukowane zostały 42 mln litrów soku bezpośrednio tłoczonego, co było nie dość satysfakcjonującą liczbą na tle Europy. Lecz patrząc na tą sprawę pod kątem postępu, możemy porównać 42 mln litrów soku z 2010 do 66 mln litrów z roku 2014. Jest to diametralnie duża różnica poprzez 4 lata.

Dodatkowo w Polsce soki NFC stanowią już prawie 16% udziału w całym rynku soków. Może się to wydawać mała liczba, lecz jest to poziom bardzo zbliżony do naszego zachodniego sąsiada, czyli Niemiec, jednak trzeba zauważyć, że tam rynek jest większy.

Jak wygląda sytuacja Polski na tle Europy, jeśli chodzi o sprawę soków NFC?

Zacznijmy od tego, że liderem w sprawie soków wytwarzanych bezpośrednio jest Francja. W tym kraju spożycie soków NFC wynosi 58% tamtejszego rynku soków. Dla porównania w 2014 roku wytworzono 775 mln litrów soku. Następna jest Wielka Brytania, gdzie ilość udziałów soku NFC na rynku wynosi 42%. Dla porównania w 2014 roku wytworzono 441 mln litrów soku.

Soki NFC zyskały dużą popularność w krajach takich jak: Norwegia (26% udziałów), Hiszpania (24% udziałów) i Holandia (21,5% udziałów na rynku soków).

Z kolei – najgorsze wyniki osiągnęły państwa takie jak: Włochy (8% udziałów) i Rosja (10% udziałów). Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na to, że w Rosji wystąpiła podobna sytuacja jak w Polsce. Odnotowano tam progres w skali ponad 40%.

Państwa, w których odnotowano największy wzrost spożycia soków NFC to: Polska, Norwegia i Rosja. Przewiduje się, że przez najbliższe lata te kraje mogą wysunąć się do czołówki.

Czy soki NFC przetrwają rywalizację na rynku z sokami z koncentratu?

Należy porównać koszty ich produkcji oraz przyrost spożywania ich produktów. Patrząc na pierwszą kwestię soki z koncentratu prowadzą, ponieważ wytwarzanie ich jest nieco tańsze. Wytworzenie 1 litra soku z koncentratu producenta kosztować będzie 1.23 zł, a soku NFC 1.75 zł. Z opakowaniami do przechowywania takich soków również sytuacja wygląda w przypadku konkurenta dla soków NFC. Jedno opakowanie dla soku odtwarzanego kosztować będzie 0.48 zł/l a w przypadku soków bezpośrednio tłoczonych 0.86 zł/l. Samo tłoczenie soków wychodzi drożej w przypadku soku NFC – 0.40 zł/l, a soków wytwarzanych z koncentratu 0.27 zł/l

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z naszatlocznia.pl

Podobne wpisy