Ciemny, drewniany kościół o tradycyjnej architekturze z wysoką wieżą zwieńczoną cebulastą kopułą i krzyżem, typowy dla wiejskich budowli w Polsce. Budynek pokryty brązowymi deskami, z wąskimi oknami i wejściem po prawej stronie. Po lewej stoi drewniana dzwonnica na słupach, a obok krzyż ogrodowy i krzewy iglaste. Ścieżka asfaltowa prowadzi do kościoła, otoczony jesiennymi liśćmi, drzewami i niskim murkiem. Jasne niebo z smugami chmur i latarnią ulyczną w tle, atmosfera spokojna i jesienna.

Kościół Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej w Czerlejnie


Parafia w Czerlejnie ma naprawdę głębokie korzenie – jej początki sięgają przełomu XI i XII wieku. Pierwsza udokumentowana wzmianka o kościele pochodzi z 1268 roku. Przez blisko pięć stuleci, od 1257 do 1796 roku, świątynia należała do Kapituły Gnieźnieńskiej. W 1510 roku odnotowano, że kościół miał nie tylko obecne wezwanie, ale także patronów: św. Idziego i św. Katarzynę. W 1616 roku w okolicy powstał nawet drugi kościół parafialny. Obecny, trzeci w tym miejscu budynek, stoi tu do dziś.

Dalsze losy kościoła

Już w 1682 roku Piotr Prędkiewicz ufundował puszkę z aniołami, która służy wiernym po dziś dzień. Drewniany kościół, który widzimy dzisiaj, powstał w 1743 roku dzięki staraniom proboszcza Łukasza Lubaszowskiego. Ma konstrukcję wieńcową, dach kryty gontem i charakterystyczną wieżę z barokowym hełmem.

Od 1752 roku przy kościele działało bractwo św. Marii Magdaleny, które opiekowało się świątynią i szerzyło kult patronki. W latach 1763–1777 parafia w Kleszczewie była tymczasowo przyłączona do Czerlejna, jednak miejscowość zachowała swoje prawa parafialne dzięki utworzeniu wikariatu wieczystego i ostatecznie odzyskała pełną samodzielność przed 1777 rokiem.

Świątynię konsekrowano 25 października 1767 roku. Dokonał tego biskup Ludwik de Riaucourt:

„Roku Pańskiego 1767 dnia 25 miesiąca października, w 20 niedzielę po Zesłaniu Ducha Św. ja Ludwik de Riaucour, biskup Ptolomidy, kanonik metropolitalny gnieźnieński, oficiał, prepozyt itd. konsekrowałem ten Kosciół w Czerlejnie i ołtarz p.w. N.M.P. Wniebowziętej. Umieściłem w nim relikwie św. Męczenników Gaudentego i Filotei i udzieliłem wszystkim wiernym dzisiaj jeden rok, a nawiedzajacym kościół w rocznice konsekracji wyznaczyłem na niedziele w oktawie Wszystkich Świętych”.

Kościół przeszedł gruntowną renowację w 1958 roku.

Wnętrze kościoła

Główny ołtarz to prawdziwa perełka rokokowego stylu, powstała przed 1767 rokiem. Centralnym motywem jest Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, a bogactwo zdobień i barokowych figur Czterech Ewangelistów robi ogromne wrażenie. Tabernakulum wykonano w 1930 roku, ale krzyż na nim oraz lichtarze pochodzi z połowy XVIII wieku, pięknie spajając elementy dawnej tradycji.

Wnętrze drewnianego kościoła oświetlone światłem wpadającym przez okno. Centralnie znajduje się bogato zdobiony ołtarz ze złotymi elementami i obrazem przedstawiającym scenę biblijną. Przed ołtarzem leży czerwony dywan z białymi kwiatami. Po obu stronach nawy widać rzędy drewnianych ławek, a podłoga ma czarno-białą, szachownicową posadzkę. Z sufitu zwisa żyrandol ze świecami. Wokół kościoła widoczne są drewniane ściany oraz ozdobne rzeźby i obrazy świętych, w tym krucyfiks i figura Matki Boskiej. Po lewej stronie znajduje się ozdobna ambona w kolorze niebieskim i złotym.
Fotografia: https://www.czerlejno.archpoznan.pl/

Wokół ołtarza znajduje się kolekcja rzeźb:

  • Gotycka Matka Boża z Dzieciątkiem (około 1370 r.), z lipowego drewna, pokryta polichromią.
  • Salvator Mundi z pierwszej połowy XVIII wieku.
  • Stół ofiarny z aniołami późnobarokowymi sprzed 1767 roku, pochodzący z dawnego tabernakulum.
  • Grupa pasyjna nad wejściem do zakrystii, z drugiej połowy XVI wieku, pierwotnie na belce tęczowej w poprzednim kościele.
  • Anioł na obłoku z sufitu, z lat 1743–1767, autor ten sam co rzeźby w ołtarzu głównym.
  • Ambona i chrzcielnica rokokowe, sprzed 1767 roku.
  • Postacie biskupów na filarach, późnorenesansowe, z około 1600 roku.

Ołtarze boczne

Po lewej stronie stoi rokokowy ołtarz sprzed 1767 roku z obrazem Ecce Homo. Po bokach – figury Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana.

Boczny ołtarz w drewnianym kościele, wykonany z ciemnego drewna z niebieskimi i złotymi zdobieniami. W centralnej części ołtarza znajduje się obraz przedstawiający postać świętego, otoczony złotą ramą i dwoma rzeźbionymi postaciami po bokach. Powyżej obrazu widoczne są złote ornamenty, promienie słońca oraz figurki aniołów. Na szczycie ołtarza umieszczono symbol słońca z promieniami. Na niewielkim ołtarzyku poniżej leży biały, koronkowy obrus, a na nim stoją białe świece i doniczki z kwiatami. W tle widoczne są drewniane ściany kościoła oraz okno z jasnymi szybami po lewej stronie. Po prawej stronie ołtarza stoi figura biskupa.
Fotografia: https://www.czerlejno.archpoznan.pl/

Po prawej stronie znajduje się rokokowy ołtarz z około 1767 roku, zwany ołtarzem św. Marii Magdaleny. W centrum – XIX-wieczny obraz św. Katarzyny, a na zasuwie Trójca Przenajświętsza z drugiej połowy XIX wieku. Towarzyszą mu figury św. Piotra i św. Jana Chrzciciela, powstałe równocześnie z ołtarzem.

Z ciekawszych detali architektonicznych warto wspomnieć zamek prowadzący do kruchty południowej z przełomu XVI/XVII wieku.

Zabytki w zakrystii

Zakrystia kryje wiele cennych skarbów:

  • Późnobarokowa szafa z 1750 r., z fragmentami starszego ołtarza z około 1600 r.
  • XVIII-wieczny krucyfiks o cechach ludowych.
  • Rokokowa figura Chrystusa Zmartwychwstałego z drugiej połowy XVIII w., ze złoceniami.
  • Srebrny, złocony kielich mszalny z tego samego okresu.
  • Puszka z aniołami z 1682 r., ufundowana przez Piotra Prędkiewicza.
  • Relikwiarz późnobarokowy z lat 1720–1730, drewno i trybowana blacha.
  • Metalowa puszka na hostie z XVIII w.
Ciemny, drewniany kościół o wielokątnej formie z wysoką wieżą zwieńczoną cebulastą kopułą i krzyżem, typowy dla architektury sakralnej w Polsce. Elewacja z pionowych desek w kolorze czarnym, z wysokimi oknami i wejściem bocznym. Otoczony zieloną trawą, ścieżką z kostki brukowej, drzewami liściastymi o jesiennych liściach i krzewami. Jasne niebo z lekkimi chmurami, spokojna, wiejska atmosfera jesienią.
Rzut z tyłu na drewniany kościół.

Otoczenie kościoła

Przed świątynią stoi romańska kropielnica z XIII wieku – mały, ale niezwykle cenny ślad pierwszego kościoła. Obok widać drewnianą dzwonnicę z trzema dzwonami.

Na przykościelnym cmentarzu spoczywają dawni proboszczowie:

  • ks. Antoni Formanowicz (1829–1913)
  • ks. Teofil Wachowski (1878–1952)
  • ks. Stanisław Remelski (1893–1949)
  • Są tu też okazałe grobowce rodzin Ziołeckich i Antoniostwa Wadyńskich.
Neogotycka kapliczka lub mauzoleum z piaskowca o ozdobnej fasadzie z arkadami, ostrołukowymi oknami i krzyżem na szczycie. Przed wejściem schody i prosty nagrobek. Otoczona jesienną zielenią: wysokimi drzewami o żółtych liściach, krzewami iglastymi za niskim murem z kamienia polnego. Trawa zielona z opadłymi liśćmi, jasne niebo i spokojna atmosfera wiejskiego cmentarza.
Grobowiec Ziołeckich

Tuż obok kościoła stoi pomnik „Z życia do życia” poświęcony Janowi Pawłowi II, wzniesiony w 2007 roku.

Po drugiej stronie ulicy uwagę przyciąga neorenesansowy pałac, który dopełnia historyczny klimat okolicy.

Źródło:
[1] https://www.czerlejno.archpoznan.pl/


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.