Tłocznia soków NFC – czy podbiły polski rynek?

W naszych czasach moda na dane produkty bardzo szybko i często się zmienia. Podążamy trendami z krajów takich jak USA czy kraje z Europy Zachodniej. Czy to chodzi o style ubierania się, diety, sport czy tryb życia. Ostatnio bardzo popularny jest zdrowy tryb życia, który promowany jest przez większość polskich i zagranicznych influencerów. Bardzo ważną częścią zdrowego trybu życia jest dieta, o którą należy odpowiednio zadbać. Coraz popularniejsze stają się zdrowe produkty takie jak sałatki, owoce oraz soki owocowe. Lecz, nie takie, które wytwarzane są z koncentratu, lecz bezpośrednio tłoczone.

Popularność soków NFC stale wzrasta

Oczywiście! Jest on bardzo wysoki, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Dane z lat 2010-2014 pokazują, że spożycie soków NFC w Europie wzrosło o aż 12,5%. W naszym kraju wzrost konsumpcji soków bezpośrednio tłoczonych był ponad 4 razy większy niż w Europie, (wynosił on 58%). W tych samych latach możemy zaobserwować gwałtowny spadek największego konkurenta soków NFC, czyli soki wykonane z koncentratu, spadek ich spożycia nie tylko w Polsce, ale również w Europie wynosił 20%.

Wracając do soków NFC, w roku 2010 wyprodukowane zostały 42 mln litrów soku bezpośrednio tłoczonego, co było nie dość satysfakcjonującą liczbą na tle Europy. Lecz patrząc na tą sprawę pod kątem postępu, możemy porównać 42 mln litrów soku z 2010 do 66 mln litrów z roku 2014. Jest to diametralnie duża różnica poprzez 4 lata.

Dodatkowo w Polsce soki NFC stanowią już prawie 16% udziału w całym rynku soków. Może się to wydawać mała liczba, lecz jest to poziom bardzo zbliżony do naszego zachodniego sąsiada, czyli Niemiec, jednak trzeba zauważyć, że tam rynek jest większy.

Jak wygląda sytuacja Polski na tle Europy, jeśli chodzi o sprawę soków NFC?

Zacznijmy od tego, że liderem w sprawie soków wytwarzanych bezpośrednio jest Francja. W kraju tym spożycie soków NFC wynosi 58% tamtejszego rynku soków, a w roku 2014 wytworzone tam zostało 775 mln litrów soku. Następna jest Wielka Brytania, u której ilość udziałów soku NFC na rynku soków wynosi 42%, a w roku 2014 wytworzone tam zostały 441 mln litrów soku. Soki NFC dużą popularność zyskały w krajach takich jak, Norwegia (26% udziałów), Hiszpania (24% udziałów) i Holandia (21,5% udziału na rynku soków).

Zaś najgorsze wyniki osiągnęły państwa takie jak Włochy (8% udziałów) i Rosja (10% udziałów), Jednakże trzeba zwrócić uwagę na to, że w Rosji wystąpiła podobna sytuacja jak w Polsce. Progres tam odnotowany wynosił ponad 40%.

Kraje, w których odnotowano największy wzrost spożycia soków NFC to: Polska, Norwegia i Rosja. Przewiduje się, że przez najbliższe lata państwa te mogą wysunąć się do czołówki.

Czy soki NFC przetrwają rywalizację na rynku z sokami z koncentratu?

Należy porównać koszty ich produkcji oraz przyrost spożywania ich produktów. Patrząc na pierwszą kwestię soki z koncentratu prowadzą, ponieważ wytwarzanie ich jest nieco tańsze. Wytworzenie 1 litra soku z koncentratu producenta kosztować będzie 1.23 zł, a soku NFC 1.75 zł. Z opakowaniami do przechowywania takich soków również sytuacja wygląda w przypadku konkurenta dla soków NFC. Jedno opakowanie dla soku odtwarzanego kosztować będzie 0.48 zł/l a w przypadku soków bezpośrednio tłoczonych 0.86 zł/l. Samo tłoczenie soków wychodzi drożej w przypadku soku NFC – 0.40 zł/l, a soków wytwarzanych z koncentratu 0.27 zł/l

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z naszatlocznia.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosze wpisz swój komentarz!
Proszę podaj swoje imię/nick

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.