Kasety rowerowe – jak wybrać odpowiednią?

Zwane często wielotrybem kasetowym, kasety rowerowe odgrywają kluczową rolę w napędzie każdego jednośladu. To właśnie one pozwalają na zmianę przełożeń, które zwiększają komfort prowadzenia. Warto przyjrzeć się wszystkim ważnym parametrom, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze kasety. Ułatwi to dokonanie dobrej decyzji. Co jest tutaj kluczową sprawą?

Jakie są rodzaje kaset?

Na rynku można spotkać się z dwoma podstawowymi rodzajami kaset rowerowych – nasadzanymi i nakręcanymi. Czym się charakteryzują?

  • Kasety nasadzane – tutaj mechanizm wolnobiegowy jest umieszczony w piaście tylnego koła. Mechanizm ten, w przeciwieństwie do zębatek, jest dużo bardziej wytrzymały, przez co lepszym rozwiązaniem było zamieszczenie go właśnie w tym miejscu.
  • Kasety nakręcane – w tym przypadku mechanizm wolnobiegowy jest umiejscowiony wraz z zębatkami, w miejscu zwanym wielotrybem.

Jaką ilość przełożeń wybrać?

Przełożenia określają to, ile biegów dany rower posiada. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to, aby dana kaseta rowerowa nie różniła się ilością przełożeń od posiadanej przez nas manetki. Posiadając manetkę 9-biegową, nie powinno się zakładać kasety z inną jej liczbą – nawet jeśli mowa o zaledwie jednym biegu. Jeśli pragniemy zmiany ilości biegów, trzeba będzie wymienić również manetkę – wtedy dobór będzie już tak naprawdę dowolny, choć wciąż musi być zgodny.

Którą ilość zębatek wybrać? W dzisiejszych rowerach szosowych najczęściej stosowane są wersje 10-biegowe, gdyż pozwalają one na sprawne dostosowywanie do zmiennego terenu. Warto spojrzeć na to, gdzie będziemy się poruszać – im mniejsze zmiany terenowe, tym mniejsza ilość biegów będzie konieczna. Nie zmienia to jednak faktu, że im więcej, tym tak naprawdę lepiej, gdyż zmiany są wtedy po prostu płynniejsze.

Jaką wielkość zębatki wybrać?

Tutaj wiele zależy od samego producenta. Dany model roweru powinien mieć określoną maksymalną ilość zębatek, które rower jest w stanie znieść i pozostać funkcjonalnym pojazdem. Warto brać to pod uwagę przy wyborze.

Im mniejsza zębatka, tym łatwiej osiągnąć dużą prędkość. Niestety, mała zębatka łączy się z problemami na trudnych i piaszczystych terenach. W przeciętnych rowerach szosowych stosuje się 26 zębów. Liczba ta zwiększa się nawet do 51, jeśli mowa o rowerach do poruszania się po górach. Jak widać, kluczem jest tutaj zrozumienie swoich potrzeb – im mniej wyboiste i trudne tereny, tym większa swoboda doboru wielkości zębatki. Dla większości osób zębatki w granicach 26 zębów będą całkowicie wystarczające.

Ile biegów powinien mieć rower?

Jak już zostało wspomniane, w teorii im więcej, tym lepiej. Liczba przełożeń zazwyczaj zależy tutaj od pułapu cenowego – rzadko spotkamy opcje 11-rzędowe w pojazdach za 2000 złotych. Wiele zależy przez to od naszego budżetu i przeznaczenia samego pojazdu – każdy nowy rower za 2 tys. zł poradzi sobie na prostych, miejskich drogach, ale już niekoniecznie podczas górskich zmagań.

Warto jednak wiedzieć, że jeśli mamy do wyboru opcje 7- i 8-rzędowe, zdecydowanie warto postawić na te drugie. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko to poprzez prawdopodobieństwo zastosowania starego rodzaju wolnobiegu, który przypomina kasetę, jednak nią nie jest. Takie rozwiązanie może przynieść wiele niekorzyści i szybko może potrzebować naprawy.

W przypadku opcji 8- i 9-rzędowych nie ma tak naprawdę różnicy, co wybierzemy. Wyższe opcje – 11-,12- i 13-rzędowe  to opcje, które przydadzą się profesjonalistom i osobom lubiącym modyfikacje swojego pojazdu.

Jak widać, warto spojrzeć na kilka ważnych parametrów przed wybraniem kasety rowerowej. Ważne są też nasze potrzeby, gdyż to one określą zakres przerzutek i wielkość zębatki.

Autor
Publikacja powstała wspólnie z IROMAN – sklepem sportowym oferującym m.in. artykuły rowerowe, odżywki czy sprzęt triathlonowy.

Podziel się swoją opinią lub może chcesz coś dodać do dyskusji?

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.